NORSK
Opplever du utnyttelse?
Føler du deg utnyttet i forbindelse med prostitusjon, arbeid, kriminalitet eller annet?
ROSA arbeider for og støtter mennesker som er utnyttet og utsatt for menneskehandel, og ROSA følger definisjonen av menneskehandel som den fremkommer i Norges straffelov. ROSA følger de ulike internasjonale konvensjonene mot menneskehandel og har en menneskerettslig tilnærming til sakene. Menneskehandel kan høres fremmed ut for mange, men det handler om utnyttelse som har aspekter av vold og overgrep i seg. ROSA bruker ofte tre komponenter til å forstå menneskehandel:
Menneskehandel i Norges straffelov:
§ 257. Menneskehandel
Den som ved vold, trusler, misbruk av sårbar situasjon eller annen utilbørlig atferd tvinger, utnytter eller forleder en person til
a. prostitusjon eller andre seksuelle ytelser,
b. arbeid eller tjenester, herunder tigging,
c. krigstjeneste i fremmed land eller
d. å samtykke i fjerning av et av vedkommendes indre organer,
straffes for menneskehandel med fengsel i inntil 6 år.
På samme måte straffes den som
a. legger forholdene til rette for slik tvang, utnyttelse eller forledelse som nevnt i første ledd ved å anskaffe, transportere eller motta personen,
b. på annen måte medvirker til tvangen, utnyttelsen eller forledelsen, eller
c. gir betaling eller annen fordel for å få samtykke til en slik handlemåte fra en person som har myndighet over den fornærmede, eller som mottar slik betaling eller fordel.
Den som begår en handling som nevnt i første eller annet ledd mot en person som er under 18 år, straffes uavhengig av om vold, trusler, misbruk av sårbar situasjon eller annen utilbørlig atferd er anvendt. Den som var uvitende om at fornærmede var under 18 år, straffes hvis han på noe punkt kan klandres for sin uvitenhet.
§ 258. Grov menneskehandel
Grov menneskehandel straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov skal det særlig legges vekt på om den som ble utsatt for handlingen var under 18 år, om det ble brukt grov vold eller tvang og om handlingen har medført betydelig utbytte. Den som var uvitende om at fornærmede var under 18 år, straffes hvis han på noe punkt kan klandres for sin uvitenhet.
Rettigheter – utsatt for menneskehandel
Personer som er identifisert som mulige ofre for menneskehandel har rett til bistand til fysisk, psykisk og sosial restitusjon.
- Alle som har blitt identifisert som et mulig offer for menneskehandel har rett på informasjon om hvilke rettigheter de har og hvilke hjelpetilbud som er tilgjengelig, på et språk de forstår.
- De skal ikke deporteres eller bli pålagt å forlate Norge før det er avklart om vedkommende har blitt utnyttet i menneskehandel.
- Alle mulige ofre har rett til minimum tre timers juridisk bistand for å vurdere søknad om refleksjonsperiode og/eller politianmeldelse.
- Alle, også de som oppholder seg i Norge ulovlig, har rett til øyeblikkelig helsehjelp, helsehjelp knyttet til svangerskap, smittevern og «nødvendig helsehjelp som ikke kan vente».
- Alle barn, uavhengig av oppholdsstatus, har rett til grunnskoleutdanning og helsetjenester på lik linje med landets innbyggere.
- Barnevernloven gjelder for alle barn som oppholder seg i Norge.
Oppholdsstatus
Utsatte for menneskehandel kan søke om refleksjonsperiode eller begrenset oppholdstillatelse for ofre for menneskehandel, eller de kan søke om beskyttelse (asyl). Dersom de ikke oppfyller vilkårene for beskyttelse, vurderes det om de kan innvilges oppholdstillatelse til vitner i sak om menneskehandel, eller opphold på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket. De fleste oppholdstillatelser er midlertidige, men kan etter en lengre sammenhengende periode og etter visse vilkår danne grunnlag for å søke permanent oppholdstillatelse.
ROSA støtter utsatte for menneskehandel med oppholdsstatus, og kan assistere både i forhold til å søke refleksjon og asyl. ROSA vil koordinere gratis juridisk bistand til utsatte i søknadsprosessen.
Refleksjonsperiode (utlendingsforskriften § 8-3 første ledd) er en seks måneders oppholds- og arbeidstillatelse. Formålet er å bidra til at ofrene skal kunne bryte med miljøet bak menneskehandelen, og legge til rette for at bakmennene skal kunne straffeforfølges.
Begrenset oppholdstillatelse for ofre for menneskehandel (utlendingsforskriften § 8-3 andre ledd) er en midlertidig oppholds- og arbeidstillatelse som kan gis for inntil 12 måneder, med mulighet for fornyelse. Formålet er å tilrettelegge for straffeforfølgelse av bakpersoner.
Beskyttelse/asyl: Under behandling av asylsøknaden skal det vurderes om personen risikerer forfølgelse eller å bli utsatt for umenneskelig behandling ved retur til hjemlandet (utlendingsloven § 28). Faktorer som blir vurdert er blant annet risiko for retraffikering (å bli utsatt for menneskehandel på nytt), reaksjoner som følge av ubetalt gjeld til bakpersoner eller på grunn av samarbeid med politi, samt stigmatisering og sosial utstøtelse. Det er derfor viktig at UDI har opplysninger om menneskehandelssituasjonen. Dette kan gjøres ved at dette følges opp i asylintervjuet eller eventuelt tilleggsintervju, eller ved at UDI får tilgang til dokumentasjon fra andre instanser som har identifisert og fulgt opp personen som antatt offer for menneskehandel.
Bolig
Personer som har fått innvilget refleksjonsperiode har rett på tjenester etter sosialtjenesteloven på lik linje med befolkningen for øvrig. Dette innebærer blant annet et trygt botilbud i form av krisesenter, institusjon eller leilighet i regi av kommunen der vedkommende oppholder seg. NAV kan også tilby midlertidig overnatting på pensjonat, hotell e.l. i påvente av en mer varig boligløsning. ROSA tilbyr bolig på krisesentre over hele Norge eller spesialiserte botilbud for utsatte for menneskehandel i Oslo.
Personer som har søkt beskyttelse (asyl) har rett på plass på asylmottak. Asylmottakene er frivillige botilbud til asylsøkere, der de kan bli mens asylsøknaden behandles og frem til de bosettes i kommune (etter innvilget oppholdstillatelse), eller forlater landet (ved avslag). ROSA er godkjent asylmottak, og utsatte for menneskehandel som søker beskyttelse (asyl) kan bo i regi av ROSA.
Juridisk bistand
Mulige ofre for menneskehandel har rett til gratis advokatbistand for å få vurdert sin situasjon og få råd vedrørende blant annet søknad om refleksjonsperiode og eventuell politianmeldelse. Dersom saken blir anmeldt, har vedkommende krav på gratis advokatbistand under hele prosessen. Bistandsadvokaten skal da ivareta offerets interesser under etterforskningen og under en eventuell straffesak.
ROSA koordinerer juridisk bistand til mulig utsatte for menneskehandel over hele Norge.
Sosiale tjenester
ROSA tilbyr «nødpenger» til livsopphold i første fase av identifisering av utsatte for menneskehandel som bor i regi av ROSA. Nødpenger utbetales gjerne til den utsatte er innmeldt NAV og mottar livsopphold derfra. ROSA melder inn saken til NAV for å sikre tilgang til sosiale tjenester.
Størrelsen på livsoppholdet NAV utbetaler kommer an på hvor man bor og hva som tilbys på boplass. NAV vil gi individuell oppfølging, og ROSA støtter utsatte gjennom denne prosessen.
Personer som har søkt beskyttelse (asyl) mottar basisytelser fra UDI, gjennom ROSA eller asylmottak, og kan også søke andre ytelser basert på behov. ROSA og bosteder vil assistere utsatte gjennom disse prosessene.
Tolk
ROSA benytter tolk til alle samtaler der dette er nødvendig og har gode forbindelser og avtaler med tolker som kan stille opp på kort varsel. Språkbarrierer er ingen bekymring – ta kontakt uansett språk.
Arbeidstillatelse
Personer med innvilget refleksjonsperiode eller andre typer oppholdstillatelser, har lov til å jobbe i Norge.
Innvilget refleksjonsperiode gir rett til å arbeide i Norge, og man kan derfor inngå en arbeidskontrakt med en eventuell arbeidsgiver. Man kan også søke NAV om arbeidsrettede tiltak. NAV har mulighet til å innvilge dette etter en individuell vurdering. Arbeidsrettede tiltak kan f.eks. bestå i jobbsøkerkurs eller ulike yrkesopplæringskurs.
Asylsøkere har ikke krav på arbeidstillatelse, men UDI kan etter søknad innvilge dette dersom vedkommende oppfyller visse kriterier. Svært mange asylsøkere vil imidlertid falle utenfor denne ordningen, da det bl.a. er krav om dokumentert identitet og at man ikke er omfattet av Dublin-prosedyren.
ROSA tilbyr aktuelle aktiviteter som fagskole, organisert trening, kurs, arbeidspraksis og nettverksgrupper med fokus på sosial mestring.
Helsetjenester
Reflektanter (personer som har fått innvilget refleksjonsperiode) har fulle rettigheter når det gjelder helsetjenester i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Rettighetene omfatter både somatisk og psykisk helsehjelp, inkludert hjelp for rusavhengighet. Når vedkommende har fått tildelt d-nummer eller fødselsnummer, har personen rett til å stå på fastlegeliste. Det er likevel viktig at personen tilbys helsehjelp uavhengig av status på tildeling av et identifikasjonsnummer.
Asylsøkere har fulle rettigheter til helsetjenester i kommune- og spesialisthelsetjenesten1. Rettighetene omfatter både somatisk og psykisk helsehjelp, inkludert hjelp for rusavhengighet. Når vedkommende har fått tildelt d-nummer eller fødselsnummer, har personen rett til å stå på fastlegeliste.
D-nummer og fødselsnummer
Fødselsnummer
Følgende personer kan få norsk fødselsnummer:
- Alle barn som blir født i Norge, selv om barnets foreldre ikke er registrert bosatt her. Skatteetaten gir barnet et fødselsnummer etter at sykehuset har sendt fødselsmelding til Skatteetaten.
- Alle som innvandrer til Norge, har til hensikt å oppholde seg her i minst 6 måneder, og melder innflytting til Norge. Det er et krav om oppholdstillatelse for personer som trenger dette. Man blir tildelt fødselsnummer når man melder om innflytting til Norge2 og blir registrert som bosatt her.
- Norske borgere født i utlandet. Norske borgere bosatt i utlandet, kan henvende seg til nærmeste norske ambassade eller konsulat.
D-nummer
Når vilkårene for tildeling av fødselsnummer ikke er oppfylt, men en person likevel har behov for et nummer som identifiserer ham eller henne ovenfor norske myndigheter, kan personen få tildelt et d-nummer.
Et d-nummer kan tildeles til personer som ikke er bosatt i Norge, men som vil oppholde seg i Norge under 6 måneder (etter dette skal vedkommende ha norsk fødselsnummer). I tillegg skal personen ha et velbegrunnet behov for d-nummer, f.eks. fordi vedkommende:
- er skatte- eller avgiftspliktig til Norge
- er asylsøker eller person med gyldig oppholdstillatelse
- er omfattet av en ordning som forvaltes av NAV eller HELFO (f.eks. trygdeordninger)